Ceasuri hibride – O perspectivă tehnică asupra noi clase din industria ceasurilor

Ceasurile cu cuarț și cele mecanice au învățat să coexiste, dar chemarea naturii încă produce descendenți amestecați. Dacă unul aproape că l-a ucis pe celălalt, ceasurile mecanice au renăscut din cenușă și s-au întors mai puternice ca niciodată. Cu toate acestea, la fel ca și în lumea auto, lucrurile se schimbă, iar industria ceasurilor a asistat la sosirea unor noi tehnologii de purtat la încheietura mâinii, invenții care nu au nimic în comun cu ceasornicăria clasică – fie că vorbim de cuarț sau mecanică. Supraviețuirea lor este o chestiune de evoluție și, poate, de fuziune… Și iată că apare conceptul de ceasuri hibride.

DEFINIREA CONCEPTULUI DE CEASURI HIBRID

Hibrizii au intrat în lumea noastră în mai multe domenii, generând o mare confuzie în ceea ce privește definiția. Dacă sunteți biolog, un hibrid ar însemna un descendent a două animale care reprezintă specii sau varietăți diferite. Un muzician poate numi un stil care combină două elemente un hibrid. În afaceri, un hibrid ar fi un amestec de muncă la birou și la distanță, astfel încât angajații să aibă un echilibru și o flexibilitate mai mare între viața profesională și cea privată.

O mașină hibridă s-ar baza pe un motor cu combustie internă și pe motoare electrice care ar trage energie de la o baterie încărcată prin frânare regenerativă și de către motor. În domeniul ceasurilor, termenul hibrid este utilizat în mod liber pentru a descrie mai multe soluții creative.

- Publicitate -

Prima generație Toyota Prius… Privind-o, s-ar putea explica de ce ideea de “hibrid” nu a creat cu adevărat emoții Dacă adoptăm definiția industriei auto, un ceas hibrid trebuie să fie mecanic, cu încărcare manuală sau cu ajutorul unei greutăți rotative, cu un motor electric încorporat alimentat de o baterie.

Motorul se va activa pentru a menține ceasul în funcțiune doar atunci când arcul principal își pierde cuplul. Bateria ar trebui să fie alimentată de mișcarea rotorului pentru puritatea experimentului. (Vă amintiți de Ulysse Nardin Chairman, un smartphone cu Android lansat în 2011? Acesta avea un rotor pentru a încărca bateria).

Crearea unui astfel de ceas hibrid este posibilă, dar cu ce scop? Ceasurile pur mecanice oferă o rezervă de energie impresionantă de până la 50 de zile, cum ar fi Hublot MP-05 Ferrari, sau 31, cum ar fi A. Lange & Söhne Lange 31, iar o rezervă de energie de 7 până la 10 zile devine foarte comună. Gândiți-vă la Panerai Luminor GMT 10 zile, Oris Big Crown ProPilot Calibre 111 sau Parmigiani Kalpa Hebdomadaire. Mecanismele alimentate cu baterii de cuarț pot funcționa non-stop timp de aproximativ patru ani.

Dar funcționarea non-stop este doar unul dintre aspectele care trebuie luate în considerare. Precizia și menținerea ei la un nivel constant este ceea ce a preocupat mințile ceasornicarilor de secole – și încă o face. La urma urmei, tehnologia cuarțului s-a născut acum aproape 100 de ani din dorința de a exercita un control mai bun asupra funcțiilor cronometrice.

În 1927, inginerul Warren Marrison, de la Bell Telephone Labs, a descoperit că poate obține o vibrație uniformă constantă prin trimiterea unei încărcături printr-un cristal de cuarț. El a folosit această observație pentru a crea un mecanism de cuarț, deși de mărimea unei camere, dar cu o precizie mult mai bună decât cea oferită de un ceas mecanic.

- Publicitate -

Quartz Astron a fost prima mișcare de cuarț de serie pentru ceasuri de mână și a fost prezentată de Seiko în 1969. Seiko folosea cuarțul în cronometrie de mulți ani, producând ceasuri mari pentru observatoarele astronomice. Apoi, aceste dispozitive au fost reduse la dimensiunile unor ceasuri de masă și a devenit evident că tehnologia cuarțului va fi aplicată în cele din urmă la ceasurile de mână și că elvețienii și japonezii vor concura.

Ceasuri hibride - O perspectivă tehnică asupra noi clase din industria ceasurilor

La Seiko, au însărcinat un grup de ingineri din cadrul companiei, în timp ce elvețienii au format un comitet. Acest comitet a recrutat ingineri de la mai multe mărci de ceasuri concurente, oameni de știință și angajați ai unor companii de electronice. Grupul de specialiști stabilit la Neuchâtel a fost numit Center Electronique Horloger (CEH). Până în 1967, CEH a produs prima mișcare cu cuarț din lume Beta 21, dar într-o serie microscopică, cu doar cinci prototipuri.

Ceasuri hibride - O perspectivă tehnică asupra noi clase din industria ceasurilor
Una dintre cele cinci mecanisme cu cuarț Beta 21 – credit: MIH Musée International de l’Horlogerie, La Chaux-de-Fonds

Deși Japonia era înaintea omologilor săi elvețieni în dezvoltarea producției în masă de cuarț, Patek, Rolex și Audemars Piguet și-au prezentat în curând ceasurile care foloseau mecanisme de cuarț fabricate în Elveția. Primele ceasuri cu cuarț au fost scumpe – se spune că Astron Quartz de la Seiko costa cât o mașină.

Dar tehnologia s-a dezvoltat, consumatorii au apreciat-o și așa a început totul. Producția în masă de ceasuri cu cuarț ieftine a inundat piața, aproape ucigând industria ceasurilor mecanice din Elveția. În același an, 1969, Seiko, înaintea elvețienilor, a lansat pe piață mecanismul său de cronograf automat – compania a fost și încă este una dintre cele mai avansate în ceea ce privește mișcările cu cuarț și mecanice. Așadar, nu a fost o surpriză faptul că Seiko a oferit o modalitate de a controla o mișcare mecanică folosind un nou organ de reglare. A apărut Seiko Spring Drive, un hibrid definit de o abordare de muzician care implică o combinație de două elemente.

CEASURI HIBRIDE ÎN CONFORMITATE CU GRAND SEIKO,  SPRING DRIVE

Seiko/Grand Seiko a prezentat pentru prima dată mecanismul Spring Drive în 1998, după două decenii de cercetare și dezvoltare și peste șase sute de prototipuri. Se spune că Yoshikazu Akahane, inginer la sucursala de orologerie Suwa Seikoshi, a fost inspirat de utilizarea frânelor de bicicletă pentru a menține o viteză constantă în timpul coborârii dealurilor. Akahane s-a gândit să aplice același principiu la controlul mișcării mâinilor ceasului fără a utiliza un balans, iar acesta este, în esență, fundamentul mecanismelor Spring Drive.

- Publicitate -

Mai jos: Primul prototip Spring Drive din 1982 (stânga) și al doilea prototip Spring Drive din 1993 (dreapta). Imagini de la Grand Seiko

La fel ca o mișcare obișnuită de ceas mecanic, un calibru Spring Drive este acționat de un resort principal. Energia este apoi transferată la trenul de viteze, făcând ca acele ceasului să se miște în modul dorit. Absența eșapamentului și a roții de balans reprezintă principala diferență între cele două mișcări, deoarece Spring Drive utilizează un regulator care gestionează trei tipuri diferite de energie (Tri-synchro Regulator). Aceasta este mecanică de la resortul principal, electrică convertită din cea mecanică pentru a alimenta oscilatorul de cuarț și electromagnetică pentru “frânarea” variabilă – reglarea vitezei de rotație a acelor de mână.

Ceasuri hibride - O perspectivă tehnică asupra noi clase din industria ceasurilor

În 1999, primele modele comerciale echipate cu mecanisme Spring Drive – 7R68 și 7R78 – au fost lansate exclusiv pentru piața japoneză ca ediții limitate. Compania a produs două referințe sub marca Seiko în carcase din oțel și aur și un Credor în platină. Acestea erau mișcări cu încărcare manuală și aveau o rezervă de putere de 48 de ore.

În 2004, a debutat calibrul automat 9R65, cu o rezervă de putere de 72 de ore. Spring Drive și-a făcut loc pe ceasurile marca Grand Seiko odată cu lansarea SBGA001, iar în 2007 a fost introdus cronograful Grand Seiko Spring Drive. Astăzi, familia de mișcări 9R Spring Drive cuprinde 11 calibre, cu funcții de cronograf și GMT, rezervă de putere de 3 până la 8 zile, toate cu o precizie de +/- 0,5 sau 1,0 secunde pe zi.

Ceasuri hibride - O perspectivă tehnică asupra noi clase din industria ceasurilor
Ceasuri hibride – O perspectivă tehnică asupra noi clase din industria ceasurilor

Bravo, Japonia, dar cum rămâne cu Elveția? Au existat câteva brevete pe această temă înregistrate în anii 1970, cum ar fi № 595636 de către Ebauches SA, pentru o “mișcare de ceas acționată de un resort și reglată de un circuit electronic”, dar din câte cunosc eu, nu s-a materializat nimic. Bănuiala mea este că elvețienii au avut un vot și nu au fost în favoarea dezvoltării unui concurent local Spring Drive. Cu toate acestea, ideea unui hibrid, indiferent de definiție, asemănător sau nu cu Spring Drive, continuă să apară și există câteva modele interesante de menționat.

PIAGET INTRĂ PE SCENA HIBRIDELOR

Cel mai apropiat de Spring Drive ar fi Piaget Emperador Coussin XL 700P, care i-a luat pe mulți dintre noi prin surprindere în 2016. Deși Piaget a fost activ în proiectul Beta 21 și a dezvoltat un ceas de mână elvețian cu cuarț și alte mișcări rafinate cu cuarț, noi prețuim marca pentru măiestria sa mecanică.

Ceasuri hibride - O perspectivă tehnică asupra noi clase din industria ceasurilor
Ceasuri hibride – O perspectivă tehnică asupra noi clase din industria ceasurilor

Cu toată expertiza sa în domeniul tehnologiilor mecanice și de cuarț, Piaget 700P a fost un exercițiu de inginerie și o dovadă a capacităților sale. Acesta a fost modelat după Piaget Polo Emperador Tourbillon și avea un aspect atractiv; doar un generator ocupa spațiul tourbillonului. Piaget Emperador Coussin XL 700P a fost un ceas rafinat de înaltă clasă, cu un microrotor pe partea cadranului pentru a alimenta resortul principal.

Energia de la resortul principal era eliberată pentru a acționa un tren de angrenaje, care transfera energia către un alternator pentru a genera un curent electric. Această energie a alimentat oscilatorul de cuarț, care a controlat cele 5,33 rotații pe secundă ale alternatorului.

Ca și în cazul Spring Drive, a fost dezvoltat un “sistem de frânare” pentru a reduce oscilațiile la 32 Hz. Precizia modelului 700P era de +/- 1 secundă pe zi, ceea ce depășește cu mult limitele oricărui calibru mecanic fără asistență electronică. Care este principala diferență între 700P și Spring Drive? Ei bine, mișcările Spring Drive sunt în libertate, vii și ticăind si in 2023; 700P este ca și cum nu ar fi existat niciodată. În concluzie, 700P merită un loc în secțiunea hibrizi biologici ca fiind urmașul a două animale reprezentând specii diferite care nu au supraviețuit procesului de evoluție. RIP.

UN CEAS HIBRID DIFERIT, URWERK EMC

Căutarea acurateței și inspirația de a afla cum interacționează un proprietar cu un ceas i-a condus pe Martin Frei și Felix Baumgartner de la Urwerk la un alt tip de creație hibridă, un EMC – Electro Mechanical Control. EMC de la Urwerk este un ceas mecanic cu câteva elemente electronice în interior pentru a măsura performanța cronometrică și a o raporta proprietarului.

Senzorul optic, montat pe roata de balans, înregistrează rata de oscilație. Acest senzor este conectat la un oscilator electronic care servește drept referință, iar placa de circuit calculează diferența dintre rata de mers și rata de referință. Un indicator de precizie de pe partea cadranului, cu un interval de +/-20 de secunde pe zi, informează proprietarul Urwerk EMC dacă este necesară o reglare.

Partea distractivă? Dacă precizia ceasului nu este corectă, proprietarul nu trebuie să își ducă minunea mecanică la un ceasornicar. O ajustare fină poate fi efectuată prin rotirea șurubului destinat acestui scop pe spatele ceasului. Se economisește timp și, de asemenea, bani. Atenție, fără baterii, doar un microgenerator cu un mâner de învârtire uriaș pentru a-l alimenta.

FREDERIQUE CONSTANT INTRODUCE “SMART” ÎN MECANICĂ

În 2018, Frederique Constant a prezentat un ceas care a pus conceptul de hibrid în centrul atenției, pe cadran și în interiorul carcasei. Frederique Constant Hybrid Manufacture a prezentat o combinație între mecanic și digital – soluția sa “best of both worlds”. Partea mecanică a fost îmbrăcată într-un calibru FC-750, prima mișcare FC dezvoltată in-house. Partea digitală a fost un modul inteligent creat de către compania soră MMT (Manufacture Modules Technologies), instalat deasupra calibrului mecanic.

Ceasul a păstrat atracția estetică și emoțională a unui ceas clasic, precum și valoarea implicită de fabricație elvețiană și, în același timp, a primit funcții inteligente relevante. Urmărirea activității și monitorizarea somnului au fost funcții utile, accesibile prin intermediul aplicației Hybrid App. Dar ceea ce a contat cu adevărat a fost posibilitatea de a rula diagnostice pe ceas, pentru a-i verifica sănătatea. Funcția de diagnosticare a măsurat zilnic ritmul, amplitudinea și bătăile și a pus la dispoziție raportul în aplicație.

Într-o anumită măsură, Frederique Constant și MTT au urmat calea trasată de Urwerk EMC, dar în cazul EMC, proprietarul putea face ajustările necesare în cazul în care testul ar fi relevat anomalii. În cazul ceasului Frederique Constant, ceasul ar trebui să fie dus la centrul de service, ceea ce face toată diferența. Nu ar fi frumos să avem un sistem care să efectueze în mod autonom reglajul necesar al mișcării mecanice? Ideea are un oarecare farmec, dar, oricât de ingenios ar fi, un astfel de dispozitiv va elimina toată plăcerea de a deține un ceas mecanic

CONCLUZII

Pentru a încheia în mod logic această lungă trecere în revistă și în căutarea unei definiții corecte, să consultăm internetul. Pe web se explică faptul că un ceas hibrid este orice ceas care arată ca un ceas analogic tradițional, clasic, dar care funcționează ca un smartwatch. Mie mi se par niște bestii hidoase, dar cum vânzările cresc exponențial, sunt o minoritate. Susținem cu toții eforturile de creativitate, cercetare, inginerie și producție ale celor însărcinați în mod voluntar – sau prin obligație – să caute ce e mai bun din ambele lumi, dar să recunoaștem, rasa mecanică pură rămâne cea mai atractivă, cu toate defectele sale. Așa să fie.

Share This Article
- Publicitate -
Ad image
Comentariul tau